Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

WellnessZone.cz | November 21, 2017

Scroll to top

Top

Bez komentářů

Podpořte dobré tuky v jídelníčku

Podpořte dobré tuky v jídelníčku
Publikováno 04/05/2014

 

Někteří lidé, kteří chtějí hubnout či začít jíst zdravě, si myslí, že základním pravidlem je co nejvíce ve svém jídelníčku omezit tuky. Není to úplně pravda. Omezit by se měly pouze špatné tuky. Jaké jsou špatné a jaké zdravé?

 

Dobré tuky

Dobré tuky, tedy takové, které bychom měli v jídelníčku upřednostňovat, jsou nenasycené mastné kyseliny. Přispívají k udržení normální hladiny cholesterolu v krvi a u dětí podporují jejich růst a vývoj. Mají rovněž pozitivní vliv na využití vitamínů rozpustných v tucích, podporují činnost mozku a srdce, jsou zdrojem energie, chrání orgány a pomáhají s udržování tělesné teploty atd.

Dělíme je na vícenenasycené mastné kyseliny a mononenasycené mastné kyseliny. Nejzdravějšími dobrými tuky ze skupiny vícenenasycených mastných kyselin jsou omega-3 nenasycené mastné kyseliny.

Dobré tuky by měly tvořit cca 2/3 všech tuků, které přijímáme. Kvalitními zdroji dobrých tuk jsou tučné ryby, rostlinné oleje ze slunečnice, sóji či řepíku, některé druhy ořechů, avokádo atd.

 

A jaké jsou špatné tuky?

Špatné tuky by měly být zastoupeny v našem jídelníčku pouze z 1/3. Jde o tuky, které jsou nasycené. Znamená to, že mají vysoký obsah nasycených matných kyselin. Dalšími špatnými tuky jsou trans mastné kyseliny, které vznikají především smažením.

Špatné tuky zvyšují hladinu cholesterolu v krvi, čímž roste riziko různých srdečních onemocnění, především infarktu myokardu. Nadmíra nasycených tuků vede také k problémům s obezitou a následně k dalším zdravotním potížím, např. různým nemocem pohybového aparátu, vysokému tlaku, větší pravděpodobnosti některých typů rakoviny, cukrovce atd.

Hlavními zdroji špatných cukrů jsou máslo, tučná masa, tučné sýry, plnotučné mléko, rozmanité cukrářské výrobky, uzeniny, sádlo atd.

 

 

 

Přidat komentář